Problémy s Tlapnetem

Během uplynulého měsíce jsem dvakrát narazil na zvláštní jednání ze strany poskytovatele internetu, firmy Tlapnet. K zamyšlení nad jejích přístupem mě vedla situace z pátku (11.9.) kdy mi volal ředitel jedné základní školy, kterému poskytuji IT služby, že mu opět nejde internet.

Měl totiž během posledních měsíců hodně výpadků, většinou několikahodinových. Na lince Tlapnetu mu vždy bylo oznámeno, že oni o žádném problému neví a téměř se stoprocentní jistotou určili, že problém je někde ve škole. Ředitel to nejak extra neřešil, až někdy před 14 dny mi o tomto problému pověděl, to už ale internet opět fungoval. Každopádně v pátek mu opět řekli, že žádný problém oni neevidují.

Dohodl jsem se, že tedy přijedu ihned, ideálně když ten internet nejde, abych tedy zjistil, kde v síti ten problém je. Do hodiny jsem byl na místě a internet stále nefungoval. Překontroloval jsem tedy všechna síťová zařízení a nakonec napojil svůj notebook přímo na jejich přívod internetu. A nic, mrtvo, žádný internet. Poprosil jsem tedy pana ředitele, aby tuto skutečnost sdělil operátorovi tlapnetu. A najednou operátor oznámil že ví, že problém mají a že ho urgentně řeší a během chvilky by měl internet opět fungovat (tak se i stalo, myslím že do půl hodiny to naskočilo).

Takže ve finále byl můj výjezd úplně zbytečný, udělal jsem ještě kontrolu školní sítě, ale nenašel jsem jediný problém. Tudíž toto ještě budeme řešit a budu chtít od Tlapnetu vysvětlení a budu rád když škola bude po nich náhradu za tento zbytečný výjezd vymáhat. Uvidíme jak se k tomu postaví….

Problém číslo 2

Každopádně, shodou náhod jsem asi 14 dní předtím řešil problém jiného rázu, ale opět s nimi. Podle všeho mimo internetu poskytují i jiné služby – webhosting a emaily. Jedna z firem kde dělám IT právě toto jejich řešení používala. Mají vlastní doménu a tu jsme převedli k levnějšímu registrátorovi. Potom jsem se emailem ptal jednoho jejich pracovníka, budu ho nazývat „správce serveru“, se kterým komunikuji napřímo, zda nemůže vypnout na této doméně DNSSec. Doména však už byla jinde (asi rok) a tak mi odpověděl, že nemůže, protože už ji u registrátora nemá (logické, nevěděl jsem jak to u Active24 chodí, ale zkusil jsem to). Dále jsem to už neřešil.

Jenže, přijedu druhý den do firmy a je mi oznámeno, že jim nejedou emaily, ani jeden. Prostě všechny PC hlásili špatné jméno a nebo heslo. Zkontroloval jsem veškeré nastavení domény apod. ale nikde jsem na problém nenarazil. Zavolal jsem tedy na linku podpory a po nahlášení snad všech iniciál firmy jsme se dostali k tomu, že internet funguje a tak jim musí jít i email. Fajn, dlouho jsem vysvětloval operátorce jakou že ta firma u nich má službu a co se vlastně děje.

Následně jsem byl přepojen na technika, který se mě delší dobu snažil přesvědčit, že je špatně nastavený emailový klient. Nedokázal pochopit, že ta pošta normálně pár let fungovala a nikdo nic neměnil a navíc přestala fungovat na všech PC i telefonech. Po půl hodině jsme se dostali k tomu, že to předá nějakému adminovi serveru, který se mi během pár minut ozve. Mezi tím jsem ještě zkusil napsat email správci serveru „10:19 Dobry den, mohu se zeptat proc ve firme xxx prestaly fungovat všechny emaily?“. Rychlou odezvu jsem nečekal, spíš jsem čekal na ten telefon, až se mi ozve ten kdo se mi měl ozvat. Nic.

Po půl hodině jsem tedy znovu volal na technickou podporu, znovu prošel veškeré iniciály firmy, znovu popsal problém a snažil se zjistit, proč se mi nikdo už půl hodiny neozval (ona každá minuta nefunkčního emailu je u firmy, která je závislá docela dost na emailových objednávkách, je dost). Operátorka mě přepojila na techniky, tam to nikdo nebral. Musel jsem se spokojit s tím, že jsou asi na obědě a hned se mi ozvou.

Po další hodině jsem se na čekání vysral, koupil hosting jinde a emaily přetáhl jinam. Nikdo už se mi po telefonu neozval.

Ve 14:00 jsem od správce serveru dostal strohý email „Dobrý den, problém je na serveru a večer se bude nahrávat záloha tak by to pak mělo fungovat.“ Pohoda jazz… však firma by se bez funkčního emailu přece obešla celý den. Druhý den v 10:19 jsem od stejného člověka dostal email „Maily by meli fungovat kdyztak vyzkoušejte“. Jenom 24 hodin do „nápravy“ problému. Ale už mi to bylo fuk, pošta už naštěstí běžela jinde.

Screenshot_091215_114414_PM


Co se stalo? (tvrzení níže je pouze moje domněnka a nemusí se zakládat na pravdě)

Podle mě správce serveru z předchozí emailové komunikace usoudil, že když nemají ve správě doménu, pravděpodobně už ani nevyužívají jejich server. Takže bez jakéhokoliv dalšího ověření prostě všechno smazal. Jinak si to nedovedu vysvětlit

  • je náhoda že se problém na serveru stal prakticky hned po tom, co jsem si s ním psal?
  • pokud to byl nějaký globální problém na serveru, proč zálohu neobnovili hned a čekali až do noci? To se problém týkal pouze mě? Nebo u nich měla emaily pouze firma xxx?
  • nebo všichni ostatní byli prostě 24 hodin bez emailu?

Toto vše jsem včera (11.9.) sdělil na email vedení firmy a jsem zvědav, zda se ještě něco bude dít.

 

 

Tomáš Přibyl

Jsem IT specialista a konzultant, tvůrce webů a webových aplikací v PHP. V současné době pracuji jako OSVČ.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *